Interacțiunea socială este incredibil de importantă pentru creșterea și dezvoltarea relațiilor copiilor noștri, însă cei din Tulburarea din Spectrul Autism se confruntă adesea cu provocări. Aceste dificultăți pot duce la izolare, hărțuire și probleme de sănătate mintală. Recunoscând și abordând aceste provocări, putem crea un mediu mai incluziv și mai favorabil pentru copiii cu TSA.
”Maximizarea șanselor de recuperare și integrare ale copiilor cu autism” reprezintă doar o parte din misiunea Asociației Zbor de fluturi. Pe lângă acordarea de consultanță și consiliere, evaluarea abilităților, structurarea planului de terapie, terapia propriu-zisă de 1 la 1 și supervizarea specializată continuă, asociația urmărește și dezvoltarea abilităților sociale în grupuri de terapie și interacțiune socială.
Strategiile și intervențiile eficiente sunt esențiale pentru sprijinirea preșcolarilor și școlarilor cu TSA. Intervenția timpurie, intervențiile în școală și intervențiile comunitare oferă instrumente și resurse valoroase pentru a îmbunătăți abilitățile sociale, a promova conexiuni semnificative și a îmbunătăți calitatea generală a vieții pentru copiii cu TSA.
Prin adoptarea acestor strategii, educatorii, îngrijitorii și comunitățile pot crea medii incluzive care să le permită acestor elevi să prospere.
Proiectele desfășurate în cadrul Asociației Zbor de fluturi, din ultimii doi ani, mai exact ”Labirintul relațiilor în lumea autismului” și ”Copilul din spatele autismului”, proiecte finanțate prin programul In Stare de Bine, susținute de Kaufland Romania și implementate de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, au urmărit și acest aspect al misiunii. Astfel, activitatea ”Grup de Joacă Integrativ” creeză contextul potrivit pentru a aduce împreună copiii neuroticipi și copiii cu TSA, într-un mediu securizant, alături de specialiști și terapeuți și are obiective multiple.
Mulți copii cu TSA dezvoltă un interes intens pentru anumite subiecte sau activități. În timp ce aceste interese pot fi o sursă de motivație și forță, ele pot limita, de asemenea, interacțiunile sociale dacă devin consumatoare sau nu se aliniază cu interesele semenilor. Dificultatea de a se implica în activități reciproce sau de a manifesta interes pentru jocul colegilor neurotipici de la școală sau din alte medii poate afecta relațiile sociale.
Elevii cu TSA se confruntă adesea cu o gamă largă de dificultăți de interacțiune socială, inclusiv provocări în comunicarea verbală și nonverbală, înțelegerea indiciilor sociale, empatia și manifestarea comportamentelor repetitive. Aceste obstacole le pot afecta capacitatea de a forma și de a menține prietenii, de a se angaja în activități de grup și de a participa la interacțiuni sociale semnificative.
Înțelegerea consecințelor acestor dificultăți și a modului în care acestea afectează viața elevilor cu TSA îi ajută pe educatori și profesioniști să susțină dezvoltarea socială și bunăstarea acestor elevi.
Grup de joacă integrativ propune preșcolarilor și școlarilor din grădinițe și școli diverse activități interactive, desfășurate în locația asociației, împreună cu copiii cu TSA care fac terapie în cadrul centrului nostru. Activitățile sunt creative și sunt special concepute pe câte trei categorii de vârstă:
- I: preșcolari 4 – 6 ani,
- II: elevi ai claselor 0, I, II,
- III: elevi ai claselor III, IV, V.
Grupurile integrative oferă un mediu structurat și de sprijin pentru persoanele cu TSA pentru a-și exersa abilitățile sociale și a interacționa cu colegii care împărtășesc interese similare. Aceste grupuri promovează socializarea, promovează prieteniile și construiesc un sentiment de apartenență. Obiectivele urmărite prin aceste activități, pentru toate cele trei grupe de vârstă sunt:
- dezvoltarea abilităților de socializare, de comunicare,
- interacțiune socială și legarea de prietenii între copii cu dezvoltare tipică și copii cu TSA,
- urmărirea regulilor și instrucțiunilor de grup.
Formarea abilităților sociale se realizeaza prin implicarea elevilor cu abilități sociale specifice TSA prin instruire explicită, modelare și joc de rol. Această modalitate se concentrează pe îmbunătățirea comunicării sociale, luarea de perspectivă și înțelegerea indiciilor sociale. Oferă oportunități structurate pentru copiii cu TSA de a exersa și generaliza aceste abilități în situații din viața reală. Abilitățile sociale dobândite în urma unor astfel de activități produc următoarele beneficii:
- îi ajută pe copii să experimenteze comportamente potrivite în diferite situații sociale – de la o conversație cu bunicii și până la jocul cu colegii de la școală,
- copiii reușesc mai ușor să lege prietenii, să învețe de la alții abilități și să-și dezvolte hobby-uri și interese,
- au impact major în sănătatea mintală și calitatea generală a vieții copiilor cu TSA.
Interacțiunea socială joacă un rol semnificativ în viața preșcolarilor și școlarilor cu TSA. Strategiile eficiente, terapeuții, cadrele didactice pot ajuta acești elevi să-și dezvolte și să-și îmbunătățească abilitățile sociale de bază. Diverse abordări și intervenții, așa cum sunt activitățile din cadrul ”Grup de Joacă Integrativ” au arătat rezultate pozitive în sprijinirea elevilor cu autism