Labirintul neuronal al cultivării empatiei, un pas important pentru acceptarea și integrarea copiilor cu autism

Dintre noutățile proiectului Copilul din spatele autismului, finanțat prin programul În Stare de Bine, susținut de Kaufland Romania și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Cursul pentru cadrele didactice Și copilul cu TSA este elevul meu ne aduce împlinire și speranță că misiunea noastră ajunge unde este o nevoie mare, și anume în școli și grădinițe.

 

Cursul are ca scop creșterea capacității cadrelor didactice de a implementa strategii de integrare a copiilor cu TSA în clasă și cuprinde următoarele puncte de discuție:

·         Ce este Tulburarea de Spectru Autist,

·         Integrarea copilului cu TSA în clasă,

·         Managementul clasei,

·         Comportamente neadecvate – intervenții,

·         Comunicarea eficientă cu familia.

 

Nevoia acestui curs a apărut datorită faptului că, ”în ultimii ani, am tot auzit de la cadrele didactice cât de mult au pierdut copiii în pandemie din achizițiile sociale și cognitive, că gestionează tot mai greu comportamentele neadecvate ale copiilor cu TSA, dar și ale copiilor tipici”, observație realizată de către colega noastră, Roxana Acsinte, formator și consultant ABA.

 

 În cadrul centrului nostru, pe lângă terapiile copiilor cu TSA, am organizat diverse ateliere pentru părinți, având ca scop realizarea unui spațiu securizant în care aceștia să poată vorbi și împărtăși din ce înseamnă să crești un copil cu diagnostic. Studiile demonstrează că un copil cu TSA, care începe terapia cât mai devreme are șanse de recuperare mari, însă, tot studiile ne spun că implicarea familiei în procesul terapeutic este esențială. Cu toate acestea, TSA este un diagnostic încă greu de procesat în cadrul familiei și asta observăm și noi la părinții din centrul nostru.

Situația din școli și grădinițe este cu mult mai dificilă, deoarece cadrele didactice depun efort de a-i face să înțeleagă pe părinți că ”refuzul de „a vedea” situația reală nu aduce beneficii pe termen lung, ba din contra. Un copil văzut încă de la creșă că nu are abilitățile specifice vârstei, care nu este evaluat, diagnosticat și nici nu începe terapia, va fi un elev care va avea puține abilități școlare. Participarea la activitățile din cadrul școlii va reprezenta o dificultate majoră pentru acesta, comparativ cu acele situații în care copilul a fost diagnosticat până în 2 ani. În astfel de cazuri, progresul în terapie și mediul școlar a fost uimitor.” ne-a împărtășit colega noastră, Roxana Acsinte.

 

Primirea cursului nostru în școli și grădinițe are loc cu mult entuziasm și curiozitate. Găsim cadre didactice deschise să înțeleagă acest diagnostic, dar și să învețe strategii privind abordarea elevilor cu TSA în clasă. Gândurile cu care rămânem după activitate sunt referitoare la faptul că:

·         întâlnim specialiști dornici să afle mai multe informații si dispuși să facă eforturi în munca lor de înțelegere a ceea ce înseamnă AUTISM,

·         tot mai multe cadre didactice se confruntă cu provocarea deloc ușoară – cea de a transmite părinților, într-un mod adecvat, abilitățile absente ale copilului și semnele care arată că dezvoltarea nu este cea specifică,

·         apare nevoia de a transmite către părinți recomandarea unei evaluări din partea unui medic neuropsihiatru, dar și cea de însoțitor pentru un copil cu TSA, pentru a-l ajuta să participe la activitățile din clasă.

 

Încheiem cu întrebarea: De ce este nevoie să înțelegem mai bine AUTISMUL? Răspunsul este: cunoașterea acestui diagnostic – a ceea ce înseamnă, cum se manifestă, care sunt strategiile de abordare – va avea ca rezultat inițierea unor acțiuni concrete de către familie, grădiniță, școală, comunitate pentru a recupera și integra copiii cu TSA, însă, mai mult decât atât, cunoașterea dificultăților oamenilor diagnosticați va crește nivelul de compasiune și empatie în rândul indivizilor neurotipici, valori care vor contribui la o lume mai bună și conștientă.

 

***

Finanțat prin programul În stare de bine, susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, proiectul Copilul din spatele autismului vine în completarea misiunii Asociației Zbor de fluturi, cea de a maximize șansele de recuperare și integrare ale copiilor cu autism.

www.instaredebine.ro

Articole recente

Asociația ZBOR DE FLUTURI

COPYRIGHT © 2022 ASOCIATIA ZBOR DE FLUTURI- ALL RIGHTS RESERVED

Misiunea Asociatiei Zbor de Fluturi este să ofere o șansă de recuperare copiilor cu autism, prin servicii specializate, programe de terapie personalizate si promovarea drepturilor si demnitatii acestora. Copii sunt sustinuti în dezvoltarea abilităţilor lor cognitive, sociale si de limbaj.