În septembrie 2022 cu entuziasm anunțam că în cadrul asociației vom desfășura un proiect nou alături de În Stare de Bine.
Ne-am propus prin acest proiect să ajungem la cât mai mulți ieșeni cu informații corecte despre ce înseamnă tulburarea de spectru autist, să creăm cu adevărat o punte între comunitate și copiii cu TSA.
Experiența de mai bine de 10 ani pe care o avem în lucrul cu copiii cu autism ne-a determinat să facem noi primul pas în a construim acestă punte. De aceea, am gândit proiectul „Labirintul relațiilor în lumea autismului” ca având patru părți (cursuri pentru părinți, ateliere pentru copiii cu TSA, labirintul senzorial în școli și grădinițe și un experiment social) cu obiective specifice, dar cu un scop comun.
Studiile demonstrează că un copil cu TSA care începe terapia cât mai devreme are șanse de recuperare mari, însă, tot studiile ne spun că implicarea familiei în procesul terapeutic este esențială. Astfel că, pe perioada proiectului, Roxana Acsinte, coordonator de programe de intervenţie ABA, a organizat cursuri gratuite cu părinții sau/și tutorii copiilor cu TSA atât cu cei care au copii în centrul asociației, cât și din afara lui. S-au înscris 60 de părinți, în final doar 31 de părinți au participat la aceste cursuri. Am înțeles că TSA este un diagnostic încă greu de procesat în cadrul familiei, însă deschiderea părinților implicați ne confirmă necesitatea acestor activități destinate adulților neurotipici care au în grijă copii cu TSA.
Cursurile cu cei 35 de copii cu TSA din centru au avut ca obiect principal dezvoltarea de abilități sociale. Şerban Georgiana a organizat 32 de ateliere pe parcursul proiectului. Schimbările pe care le-am observat la copii în urma atelierelor, ca de exemplu cel de muzică sau cel care a presupus activități gospodărești, ne-au emoționat atât pe noi, cât și pe părinți. Prin joacă, dar și cu multă atenție copiii au reușit să testeze pentru prima dată texturi noi, să depășească obstacolele care îi țineau departe de ceilalți.
Labirintul relațiilor în lumea autismului a însemnat și includerea comunității în proiect. Prima etapă a fost să încheiem parteneriate cu opt instituții de învățământ din Iași unde ne-am dorit ca timp de 2 ore atât elevii, cât și cadrele didactice să exploreze labirintul senzorial propus de terapeuții asociației și să avem discuții libere atât cu cei mici, cât și cu adulții pe tema autismului. Am fost primiți cu deschidere și curiozitate.
241 de elevi, 143 de cadre didactice și 42 de consilieri școlari au acceptat invitația noastră de a face un pas spre realitatea copiilor cu TSA.
Ultima activitate a proiectului a ținut doar 10 ore. Au fost însă cele mai intense 10 ore din întreg proiectul și a fost implicată întreaga echipă a asociației, de la Andra Fedor, managerul proiectului, la terapeuți și voluntari.
Pe 5 februarie, în intervalul 10 -21, 278 de ieșeni, de toate vârstele, au explorat labirintul senzorial ghidați de terapeuții și voluntarii asociației. Reacțiile ieșenilor ne-au încurajat și provocat, deopotrivă. Am primit și oferit îmbrățișări, au curs lacrimi de neputință, de îngrijorare, de copleșire, au fost zâmbete și priviri încrezătoare de la familiile celor care cunosc o persoană cu TSA. Am aflat că nu construim singuri această punte, că sunt zeci de oameni determinați să fie alături de noi și mai ales de acești copii.
Astăzi, la încheierea proiectului, după șase luni de activități și de prezență activă în comunitatea ieșeană, ne uităm la cifre, la rezultatele activităților, dar mai ales la cererile care vin din comunitate către noi: de a continua acest proiect.
Mulțumim, Kaufland România și Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, pentru încrederea oferită.
Împreună construim punți de legătură între două realități.
Proiectul „Labirintul relațiilor în lumea autismului” este derulat de Asociația Zbor de Fluturi și finanțat prin programul În Stare de Bine (www.instaredebine.ro), susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.