Este unul dintre mesajele care din 2019 se difuzează cu regularitate la tv, un mesaj pe care îl promovăm și în cadrul Asociației.
În cadrul proiectului „Labirintul relațiilor în lumea autismului” ne-am propus să avem activități prin care să creștem dezvoltarea abilițăților de interacțiune socială pentru copiii cu TSA, dar și să creăm contexte prin care comunitatea să înțeleagă, să conștientizeze și să experimenteze senzațiile pe care le trăiește un copil atipic. De aceea am organizat cursuri pentru părinții copiilor cu TSA, ateliere pentru copiii din centrul asociației și am conceput un labirint senzorial destinat persoanelor neurotipice.
Școala este locul în care dobândim cunoștințe, învățăm despre lumea din jurul nostru, dar și despre noi înșine prin relațiile pe care ni le formăm. Așadar, deoarece credem în puterea educației am încheiat cu instituțiile de învățământ incluzive din Iași opt parteneriate și astfel am avut ocazia să ajungem cu labirintul senzorial la Scoala Elena Cuza Iași, Scoala Nicolae Iorga Iasi, Școala Gimnazială ”Comandor Alexandru Cătuneanu” Lunca Cetățuii, Liceul Dimitrie Cantemir Iasi, Scoala Gimnaziala „George Calinescu” Iasi, Şcoala Gimnazială „Profesor Mihai Dumitriu” Valea Lupului, Iaşi, Grădinița Centenar și Școala Gimnazială Osoi, cu scopul de a aduce mai multă claritate despre ce simte un copil cu autism.
Incluziunea este un proces care nu se întâmplă imediat și este necesar să fie susținut de întreaga comunitate. Școlile incluzive sunt instituțiile de învățământ care cu grijă și cu empatie creează cadrul în care copiii cu dizabilități pot învăța, pot deveni mai creativi și în care își pot dezvoltă abilitățile de comunicare, totodată pentru copiii neurotipici o școală incluzivă este locul în care exersează empatia, toleranța și înțeleg mai profund concepte ca diversitate, dizabilitate și echitate.
Vizitele terapeuților și voluntarilor asociației la aceste școli din Iași au fost un moment potrivit pentru a afla cum este perceput autismul atât de cadrele didactice, cât și de elevi. Am pornit astfel un dialog interesant și emoționant despre ce înseamnă să fii diferit, despre bucuria de a fi unic, dar și despre puterea cunoașterii, a educației și a toleranței.
În cadrul activității practice, rând pe rând, copii și adulți au experimentat senzațiile pe care le trăiesc colegii lor cu TSA ghidați de terapeuții noștri, iar la finalul întâlnirii am primit prin desenele realizate de către elevi confirmarea că labirintul senzorial este necesar și că există deschidere din partea școlilor de a integra în învățământul de masă copii cu abilitățile diferite.
Mulțumim echipelor de la instituțiile de învățământ pentru colaborare și organizare!
Puteți să vizionați întâlnirile noastre prin reportajele realizate de cei de la ProTV, EuroNews și PrimaTV:
ProTV: https://bit.ly/ProTV_Autism
EuroNews: https://bit.ly/Euronews_Autism
PrimaTV: https://bit.ly/PrimaTV_Autism
Împreună creăm o punte de legătură între copiii cu autism și comunitate. Proiectul „Labirintul relațiilor în lumea autismului” este derulat de Asociația Zbor de Fluturi și finanțat prin programul În Stare de Bine (www.instaredebine.ro), susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.